Michelles indlæg

Vi valgte at udforme en kontrakt, for at fastholde os til projektet og hinanden, i den seriøsitet, som vi begge ønskede, at bidrage med, både til projektet og vores personlige udfordringer omkring det. Vi valgte også, at evaluere løbende, for derigennem at kunne se udviklingen, og afstemme metoder undervejs.

 Mine overvejelser og tanker inden start.

Jeg har indgået denne aftale og skrevet kontrakt med Karin, fordi jeg synes, at det lød som et spændende projekt. Jeg er blevet informeret omkring, hvad Karin ønsker med projektet og hvorfor hun har udvalgt mig som deltager.Jeg synes, at det var en dejlig mulighed for mig, for at arbejde med mig selv i forhold til, hvor jeg er i mit liv lige nu, med de udfordringer, som jeg står midt i, med min personlige udvikling og i mine relationer.

Jeg har gennem det sidste år oplevet stress symptomer, som jeg ikke ønsker at opleve igen, fordi jeg blev skræmt og følte, at jeg brugte meget af min energi på at være der for andre, og virke overskudsagtig, på bekostning af mit eget underskud, fordi jeg ikke tillod mig selv, at være ked af det og mærke min sorg i forhold til en gammel relation. Jeg havde ændret noget af min adfærd, så jeg afholdt mig fra, at modtage den kærlighed og omsorg, som mine nærmeste forsøgte, at give mig. Jeg kunne mærke deres smerte, ved mine afvisninger, og jeg følte mig forkert, og kunne ikke finde ud af, hvorfor jeg havde det sådan. Noget af mig ville gerne modtage, og noget andet kunne ikke, det var dybt frustrerende. Jeg følte mig forandret, både i forhold til mine nærmeste og til mig selv.

Jeg havde selv tænkt, at jeg måske havde brug for noget hjælp udefra, da denne mulighed opstod, så derfor kom det på det helt rigtige tidspunkt for mig.

Jeg ønsker, ved at medvirke i projektet, at blive mere bevidst omkring mig selv. Jeg ønsker at lærer at mærke de signaler, som jeg får fra min krop, mit hoved og mit hjerte.

Jeg vil have en sund krop og føle mig mere fit, jeg vil kunne mærke mit hjerte og de signaler det sender, så jeg kan holde fast i, hvad der er bedst for mig, slippe kontrollen og tage mere hensyn til mig selv, frem for alle andre.

 Mine oplevelser under forløbet.

Jeg havde forventet at forløbet ville være benhårdt pga., at vi igennem en periode skulle mødes om morgnen kl.08 til Walk and Talk. Dette så jeg som en stor udfordring, da jeg er B-menneske og ikke dyrker motion dagligt. Dog havde det en positiv effekt, da jeg hurtigt oplevede meget større energi og overskud.

Under Walk and Talk var der fokus på bl.a. vejrtrækning og bodyscanning, hvor vi gennemgik hele kroppen. Vi havde fokus på at være til stede i nuet, hvor tanker og følelser dukkede op, som vi gik dybere ind i undervejs. I starten var det svært at mærke mig selv, men i løbet af kort tid kunne jeg mærke mere og mere i min krop, når jeg ”slukkede for hjelmen”, som Karin udtrykte det.

Vi afprøvede også meditationsformer under forløbet, som var nyt for mig, men de gav mig en anden følelse af ro i kroppen og igen en bedre bevidsthed omkring min vejrtrækning.

Samtalerne gennem forløbet har lært mig, at se tingene i et større perspektiv. De har hjulpet mig med at mærke efter, inden jeg reagerer og se tingene fra forskellige vinkler. Herudover er jeg blevet mere bevidst omkring nogle adfærdsmønstre jeg havde, som ikke altid var med til at gavne min situation.

Alt i alt var forløbet positivt, spændende og lærerigt.

Mine eftertanker.

Nyt perspektiv på livet

Konflikter – se situationen fra et fugleperspektiv –  sætte sig ind i alles sted, forståelse for modpart

Jeg er min egen bedste ven og værste fjende

Det er i orden at være ked af det

Projektet har givet mig redskaber, jeg kan tage med mig i livet og gøre brug af, når jeg mærker uro i kroppen

Bevidsthed omkring mig selv og min krop

Følelsen af at være i balance

Søvn er vigtig – 8-10 timer i døgnet

Vigtigheden af at mærke efter

Større selvstændighed

Træk vejret helt ned i maven

Livet er, hvad JEG gør det til.

Mit personlige kørekort til livet:

–          8-10 timers søvn.

–          Tid i naturen for mig selv for at få ro, slukke for hjelmen, rydde ud og få ladet op.

–          Motion tre gange om ugen.

–          Ugentligt overblik, planlægge lektier og aftaler.

Når jeg følger Mit kørekort til livet, er jeg i balance. Jeg har en følelse af ro i kroppen, jeg spiser sundt, jeg har overblik og overskud og føler glæde ved mig selv og livet.

Signaler jeg skal være opmærksom på og reagere på.

Symptomer hos mig på ubalance:

–          Hovedpine

–          Uro i kroppen

–          Lav energi

–          Hurtigere på aftrækkeren

–          Bliver lettere irriteret

–          Føler mig fyldt, mættet

Redskaber for mig ved ubalance:

–          Slukke for hjelmen

–          Dyb vejrtrækning

–          Mærke mig selv

–          Find ind til følelsen bagved situationen